Monday, October 17, 2011

Pengasas komando gesa mansuh undi pos.


MARANG - Salah seorang bekas anggota tentera yang menjadi pengasas pasukan komando Malaysia, menggesa kerajaan memansuhkan undi pos dan memberikan peluang kepada anggota tentera mengundi seperti pengundi biasa.

Tuan Mahmod Tuan Baharu, 73, yang memulakan kariernya dalam anggota tentera dengan memasuki tentera udara British pada tahun 1955 sehingga tahun 1960, berkata, undi pos sudah tidak mustahak kerana negara bukan lagi darurat.

“Saya rasa undi pos ini tidak mustahak dah, Malaysia bukan dalam darurat, kita dalam aman, kita naik kapalterbang selama dua jam, kita boleh sampai ke Sarawak dah.

“Kalau kita kena mengundi di Sarawak, kita naik kapalterbang je, apa salahnya, buang sahaja undi pos itu,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di rumah sewanya di Kampung Sentul Patah, di sini, malam tadi.

Beliau yang lebih dikenali sebagai 'Ayah Ku' juga merupakan ahli Kelab Veteran Komando Negeri Terengganu turut mengesahkan dakwaan bahawa bukan anggota tentera yang mengundi bagi pihak diri mereka ketika berlaku pilihanraya.

“Bukan anggota tentera yang mengundi, saya dalam tentera Malaysia tidak pernah mengundi, tak pernah mengundi, nak kata pangkah macamana, borang apa-apa pun saya tak tahu.

“Orang lain yang pangkah kita tak tahu, kita 'merendek' dalam hutan nak pangkah macamana ?,” soalnya yang juga pernah ditugaskan sebagai tenaga kerahan dalam Unit Keselamatan Kawasan (Areal Security Unit) pada tahun 1960 hingga tahun 1962.

Beliau yang kemudiannya diserapkan ke dalam anggota tentera Malaysia pada tahun 1963sehinggalah bersara pada tahun 1976 menegaskan bahawa undi pos tidak lagi boleh dianggap mewakili undi kepada anggota tentera dalam menghadapi pilihan raya.

No comments: