Thursday, May 31, 2012

Kanak-kanak 'istimewa'.

MARANG – Seorang kanak-kanak istimewa di sini, membuktikan bahawa kecacatan akibat penyakit Arthrogyroposis Multiplex Congenita With Bilateral Ctev sejak dilahirkan bukan penghalang untuk menjalani kehidupan normal seperti rakan seusianya.
Nur Fatihah Abdul Karim, 11, dari Gong Kiat dekat sini, dahulunya sering menangis kerana tidak mampu untuk melakukan sebarang pergerakan apatah lagi untuk menulis akibat penyakit itu.
Namun, selepas lima tahun berusaha memajukan diri dan belajar di kelas pendidikan khas di Sekolah Kebangsaan (SK) Bukit Payong dia kini mampu menulis dengan baik menggunakan jari tangan dan menaip papan kekunci e-book menggunakan jari kakinya.
“Terima kasih kepada semua gurunya di sekolah kerana sentiasa memberikan tunjuk ajar dan kami juga bangga kerana dia (Nur Fatihah) juga rajin mengulangkaji pelajarannya di rumah,” kata ibunya, Mahani Mat Leha, 33, ketika ditemui di rumahnya di sini.
Sementara itu, menurut suami Mahani, Abdul Karim Abdullah, 39, walaupun pada awalnya mereka berdua sukar untuk menerima kenyataan bahawa anak sulung mereka tidak sesempurna seperti kanak-kanak lain, mereka tetap reda dengan ketentuan Ilahi.
Namun sesekali hati mereka tetap diburu sayu apabila melihat ketabahan anak mereka itu yang terpaksa mengharungi kehidupan dengan pelbagai cabaran akibat mengalami penyakit Arthrogyroposis Multiplex Congenita With Bilateral Ctev itu.
Menurut Abdul Karim, kedua belah tangan dan kedua belah kaki anak sulungnya itu seperti ketiadaan sendi serta tidak dapat dibengkokkan.

“Ibu bapa mana tidak sedih melihat anak yang perlu menjalani kehidupan sedemikian tetapi kami bangga kerana dia terus berjuang meneruskan kehidupannya dengan tabah walau kelihatan amat sukar untuk makan, menulis malah bergerak kerana penyakit itu,” katanya.
Sebagai ibu dan bapa, harapan Mahani dan Karim untuk melihat anaknya menjalani kehidupan normal seperti kanak-kanak normal lain begitu tinggi dan anaknya juga tidak dapat berjalan tanpa alat sokongan serta hanya mempu mengesot untuk bergerak.
“Tidak apalah kalau perkembangan dia agak lambat berbanding anak-anak lain asalkan dia tetap sihat. Tiada ibu dan bapa yang sanggup melihat anaknya hidup menderita sebegini rupa. Kami anggap ini sebagai dugaan hidup yang terpaksa di tempuh.
“Kami berdua reda dan pasrah dengan ketentuan Illahi. Mungkin ada hikmah di sebalik apa yang berlaku. Kami hanya mampu berdoa agar dia juga mampu untuk berjaya serta meraih kecemerlangan dalam pelajarannya pada masa depan,” katanya.
Kini pasangan ini bergantung dengan pendapatan Abdul Karim sebagai peniaga ikan bagi menampung kos rawatan Nur Fatihah dan perbelanjaan harian. Dia kini juga sedang menunggu bantuan Knee Ankle Foot Aethosis (Kafo) yang telah diluluskan Kerajaan Negeri.
“Jika kami berdua sahaja susah tak apa, tetapi saya tidak sanggup melihat anak kecil ini juga menderita dan berharap agar Kerajaan Negeri dapat mempercepatkan penyerahan bantuan Kafo iaitu alat penyokong kaki untuk berjalan yang telah diluluskan sebelum ini,” katanya.

No comments: