Tuesday, June 19, 2012

Ikan todak Pantai Kelulut RM7K


PANTAI KELULUT - Hanya berbekalkan umpan sotong, seorang pemesin rumput berjaya menjinakkan seekor todak seberat hampir 2 kilogram (kg) sekali gus muncul juara pertandingan memancing anjuran Jabatan Kerja Raya (JKR) daerah Marang di sini.

Kejayaan tersebut melayakkan bapa empat anak yang tinggal di Kampung Alur Tuman, Mohd Mazlan Khalid, 37, membawa pulang hadiah wang tunai berjumlah RM7,000.
Menurutnya, dia tidak membuat sebarang persiapan istimewa untuk pertandingan tersebut dan hanya menyertainya untuk mencuba nasib namun semangat untuk menyertai pertandingan itu agak berbeza berbanding ketika pertandingan memancing sebelum itu.
“Ini adalah kali kedua saya mendapat hadiah utama dalam tempoh dua bulan menyertai pertandingan memancing. Kali pertama saya muncul johan adalah pada bulan lalu ketika menyertai pertandingan memancing diadakan di Pulau Kerengga, Marang.
“Tiada persediaan istimewa pada pertandingan ini tetapi semangat untuk menyertainya sedikit berbeza selepas anak saudara saya, Asmawi Mohamad, bermimpi saya berjaya menaikkan seekor pari. Dia bermimpi pada malam sebelum hari pertandingan,” katanya.
Mohd Mazlan yang ditemui selepas menerima hadiah utama itu di Pantai Kelulut, di sini, menyifatkan kemenangan itu adalah rezeki anak-anaknya tambahpula pendapatan sebagai tukang mesin rumput sepenuh masa adalah tidak menentu.
Dalam pada itu, Karnival Memancing di Pantai Kelulut, Marang anjuran JKR daerah itu menawarkan wang tunai keseluruhan dan hadiah berjumlah RM20,000 selain hadiah-hadiah cabutan bertuah termasuk sebuah televisyen LCD dan sebuah motosikal.
Sementara itu, Jurutera JKR daerah Marang, Ir Wan Khairul Anuar Wan Mohamad  berkata, pertandingan memancing di Pantai Kelulut yang diadakan itu berjaya menarik penyertaan lebih 1,000 pemancing dari dalam dan luar daerah berkenaan.
“Pertandingan ini diadakan setiap tahun sejak mula diperkenalkan lebih kurang lima tahun lalu oleh pihak JKR daerah Marang dan mendapat sambutan yang baik dengan jumlah penyertaan tidak kurang dari 1,000 orang bagi setiap edisi pertandingan.
“Bagi edisi pertandingan untuk tahun depan, kita dalam perancangan untuk meningkatkan lagi hadiah wang tunai yang ditawarkan bagi menarik lebih ramai penyertaan,” katanya.



No comments: