Sunday, June 17, 2012

Rumah hangus di Seberang Marang.

MARANG - Sepasang suami isteri, Dzu Muda, 45, dan Fadillah Mohamad, 39, tinggal sehelai sepinggang apabila rumah mereka di Kampung Seberang Marang berdekatan Dewan Sivik Seberang Marang di sini, musnah dijilat api, petang kelmarin.
Kejadian kebakaran kira-kira jam 5.00 petang itu memusnahkan semua barangan dalam rumah tersebut termasuk perabot dan peralatan elektrik sekaligus menyebabkan mereka mengalami kerugian dalam anggaran sebanyak RM160,000.
Mangsa, Dzu Muda, 45, berkata, ketika kejadian dia berada di luar rumah dan dalam perjalanan melawat anak perempuannya di asrama Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Durian Guling di Pengkalan Berangan bersama isteri dan tiga anak mereka.
Menceritakan kejadian itu, Dzu berkata, sebaik tiba di asrama sekolah SMK Durian Guling untuk berjumpa anak perempuannya, Norhusna Kamila, 15, dia menerima panggilan jiran tetangga memaklumkan mengenai kebakaran berlaku di rumahnya.
“Ketika itu saya baru sahaja keluar dari rumah dalam tempoh 10 hingga 15 minit. Malah, isteri sudah memeriksa peralatan elektrik di rumah sebelum keluar bagi memastikan kejadian seumpama itu dapat dielakkan semasa ketiadaan kami.
“Bagaimanapun, semuanya sudah musnah, kediaman kami yang bernilai sekitar RM100,000 dan peralatan rumah dalam anggaran RM50,000 hangus sama sekali dan tiada apa dapat diselamatkan lagi,” katanya yang menyara keluarga dengan berniaga barang basah.
Pasangan yang mempunyai lima anak ini tinggal berdekatan dengan rumah ayah mereka, Muda Kadir, 67, dan kini terpaksa menumpang tinggal di rumah ayah mereka dalam tempoh terdekat sebelum kerja membaik pulih rumah itu dapat dijalankan.
Sementara itu, bapa mangsa, Muda berkata, walaupun anaknya mengalami kerugian besar susulan kejadian kebakaran itu namun dia bersyukur kerana kejadian berlaku pada hari siang serta kesemua ahli keluarga anaknya tidak berada di rumah berkenaan.
“Syukurlah mereka selamat kerana tiada di rumah ketika itu. Saya juga bersyukur kerana kejadian itu berlaku pada waktu siang. Entah apa yang akan berlaku kepada mereka jika ia berlaku ketika mereka sedang tidur pada waktu malam,” katanya.

Sementara itu, Ketua operasi dari Balai Bomba dan Penyelamat daerah Marang, PKPgB Abdullah Zawawi Mohamed berkata, pihaknya menerima panggilan pada jam 5.07 petang dan tiba di tempat kejadian lima minit kemudian.
“Sebuah jentera dan tujuh anggota yang dikejarkan ke tempat kejadian dapat mengawal api daripada merebak ke rumah lain. Tiada kemalangan jiwa dilaporkan manakala jumlah kerugian serta punca kejadian masih disiasat,” katanya.

No comments: