Wednesday, July 20, 2011

Awas ! Pencuri ternakan mengganas.



ALOR LIMBAT- Haiwan ternakan sekitar kawasan ini kini menjadi sasaran golongan pencuri dipercayai berikutan krisis kewangan dan kesempitan hidup yang dihadapi mereka kian membimbangkan penternak.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Alor Limbat, Alias Abdullah berkata, bukan sahaja barangan boleh dijadikan duit akan dicuri penjenayah terbabit tetapi haiwan ternakan penduduk yang dikurung di dalam kandang.

"Saya harap pihak berkuasa seperti polis dan Jabatan Perkhidmatan Haiwan (JPH) menyiasat kes ini kerana saya bimbang kejadian mencuri ternakan terus menjadi-jadi membabitkan Tebakang, Tasek, Pak Madah dan Rawai.

"Saya juga mencadangkan penduduk membuat pos kawalan di jalan menuju ke Tebakang melalui Banggol Katong, Tasek, Padang Air, Banggol Pak Ali dan Padang Limau Nipis bagi mengatasi masalah ini,” katanya.

Alias berkata demikian ketika ditemui selepas menyertai solat hajat bersama 100 penduduk di Masjid Tebakang di sini, baru-baru ini.

Difahamkan lebih 20 ekor lembu dan kerbau di curi sejak Januari lalu di Kampung Tebakang, Tasek, Pak Madah dan Rawai di kawasan ini.

Sementara itu, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Tebakang, Md Ali Tahar, 55, berkata, pencuri hanya mengambil masa beberapa jam melapah ternakan curi selepas menembak binatang itu.

No comments: