Wednesday, July 13, 2011

Si tolol yang arogan.



Saya tahu ramai menganggap saya tolol. Bahkan ada yang berani mengherdik perkataan itu di muka saya. Namun hakikatnya saya sememangnya agak tolol, whaaakahkahkah,”.

Begitulah luahan seorang penulis dalam blognya.

Di blog itu, lelaki itu, juga mengaku dia sebenarnya stres menghadapi sikapnya itu. Lebih stres apabila menyedari ramai manusia pintar, hebat dan berkuasa di luar.

“Tapi jika lihat semula dengan teliti sekeliling saya, ternyata ramai juga orang tolol. Jadi saya tidak perlu tertekan kerana tidak sendirian dengan gelaran itu,”katanya.

Meskipun menyedari dirinya tolol, dia tetap tidak selesa bila dipanggil tolol.

Pernah ketika bersantai di rumah, berbicara sikap tololnya dengan isteri tercinta.

“Baguslah kamu sebagai orang tolol sedar diri kamu itu tolol,” kata si isteri menjeling suami. Mendengar jawapan itu, suami pula merenung isterinya. Tapi kemudiannya terdiam sahaja.

“Orang paling tolol adalah orang tolol yang tidak mau sedar dirinya tolol. Mereka inilah makhluk Tuhan sebenarnya yang paling tolol,” sambung si isteri.



“Apa sebenarnya yang membuat sesebuah negara itu menjadi huru hara?,” soalnya kepada isterinya.

“Pemimpin negara itu tidak tegas dan mungkin sebab masyarakat derita,” jawab isterinya.

“Tapi aku rasa yang membuat negara itu huru hara sebab terlalu ramai manusia tolol yang takut kehilangan kuasa dan mahukan kuasa,” katanya.

Kemudian terlintas yang sebelum ini dia juga mengaku sebagai manusia tolol, lantas berkata, “Negara demokrasilah, mereka berhak meluahkan rasa,” si suami ‘cover line’.

“Memanglah demokrasi. Sebenarnya tidaklah menjadi masalah kalau manusia-manusia tolol itu bukan seorang tokoh.

“Tapi masalahnya mereka adalah tokoh, dan perbuatan mereka diperhatikan ribuan pengikut, bahkan dirakam media massa,” balas isterinya pula.

“Benar. Aku juga rimas kalau melihat manusia-manusia tolol ini di kaca TV. Mereka mengira diri mereka pintar dan mudah memperbodohkan kita.

“Padahal kata-katanya menunjukkan mereka sama macam aku. Tolol juga.

“Misalnya ada tokoh yang ditangkap kerana rasuah, memberi alasan wang itu halal. Agaknya manusia setolol aku ini boleh diperbodohkan dengan alasan tolol seperti itu? ,”soal si ayah.

“Ada juga tokoh yang sebelum ini dibenci masyarakat, tiba-tiba saja muncul dengan tampil kembali di dunia politik macam tak pernah buat salah.

“Apa masyarakat terlalu tolol sehingga lupa dengan semua yang dilakukan sebelum ini ?. Hari ini begini alasannya, hari esok begitu alasannya.

“Kenapa agaknya tokoh tolol ini tidak mau sedar bahkan melakukan pemaksaan sehingga menjadi arogan. Mereka mengamuk jika dikritik.

“Padahal jelas keputusan itu merugikan semua. Malah menyalahkan dan mengancam pengkritiknya,” kata si suami dengan panjang lebar.

“Arogan itu apa ayah?,” anak pasangan ini mencelah. Si ayah dan ibu saling berpandangan dan si ayah lantas menjawab berharap jawapannya betul dan tepat.

“Arogan itu asyik hendak menang sahaja, tidak pernah mahu mengalah, dia sahaja yang benar, tidak mahu dipersalahkan dan mudah menyalahkan orang lain," jawab si ayah.

“Wah kalau gitu arogan itu ayah lah mak,” kata si anak.

“Iya, kalau di rumah kita ini memang ayahlah makhluk Tuhan paling arogan,” jawab si ibu.

“Ooo tapi kalau di luar sana siapa paling arogan ?,” soal anaknya. “Adik tahu dah....mesti orang macam ayah tapi lebih tolol,” tambahnya.

Si ayah dan si ibu terdiam......

No comments: