Sunday, May 29, 2011

PTPTN beban sepanjang hayat ?...


Bantuan pinjaman Perbadanan Tabung Pendidikan Tinggi Nasional (PTPTN) diperkenalkan kerajaan kini memasuki tahun keempat belas perlaksanaannya pada tahun ini.

Skim kewangan yang membantu pelajar-pelajar memerlukan bantuan kewangan bagi menyambung pelajaran ke institusi-institusi pengajian tinggi di dalam mahupun luar negara, seperti ini amat dialu-alukan ibu bapa golongan berpendapatan rendah.

Ia memberi ‘nyawa’ baru dan kelegaan kepada mereka apabila anak-anak yang cemerlang dapat meneruskan pengajian di peringkat lebih tinggi.

Namun, rata rata bekas pelajar pengajian tinggi yang ditemui, sama ada bekas pelajar IPTA atau IPTS, tetap mengeluh mengenai beban membayar balik PTPTN. Kenapa ia berlaku ?.

Apakah mereka ini tidak bersedia membayar balik pinjaman dari tabung yang memberikan manfaat kepada mereka sewaktu belajar dahulu, atau adakah mereka membayar balik disebabkan beberapa faktor-faktor lain?.

Mengikut sumber PTPTN http://www.bernama.com/bernama/state_news/bm/news.php?id=589592&cat=tm sejak diperkenalkan, kerajaan telah membelanjakan hampir RM33 billion untuk perlaksanaan skim ini.

Bagaimana pun dari segi kutipan bayaran balik purata jumlah yang tertunggak setiap tahun ialah dalam lingkungan RM2.5 billion sehingga tahun ini. Ini menunjukkan proses bayaran balik yang agak mengecewakan.

Mengikut perjanjian pinjaman, mereka diberi masa enam bulan dari tarikh tamat belajar, untuk memulakan bayaran balik.

Ini belum diambil kira tempoh yang lebih lama diperlukan untuk bekas pelajar mengambil masa untuk mendapatkan pekerjaan sesuai dan setaraf dengan mereka...

Keadaan pasaran pekerjaan (job- employment market) semasa yang agak tepu (saturated) menambahkan lagi kesengsaraan dan jumlah masa diperlukan untuk memasuki pasaran kerja. (Pasaran kerja di Malaysia ?....adehhhh)

Apabila sudah bekerja rata-rata majikan memberikan gaji permulaan yang relatifnya rendah berbanding dengan mereka yang telah lama bertapak dijawatan itu, akhirnya pemimjam terpaksa bertungkus lumus menghadapi komitmen-komitmen lain yang dihadapinya.

Ini termasuk komitmen keluarga bagi yang belum berkahwin atau membuat persediaan berkeluarga bagi yang akan berkahwin, (simpanan kahwin RM200 sebulan ?) membeli kenderaan, bayaran sewa rumah atau ansuran membeli rumah, kad-kredit dan lain-lain.

Ini belum diambilkira kos tuntutan sara hidup bagi mereka yang bekerja dibandar-bandar besar. Kehidupan anak-anak muda ini sudah pasti terhimpit dengan desakan-desakan hidup, dan inilah faktor yang menyebabkan bayaran balik PTPTN tidak diberi keutamaan.

Hakikatnya, pihak PTPTN memperkenalkan jadual bayaran balik yang mesra peminjam dan boleh diubahsuai mengikut kemampuan, namun rata-rata masih mengakui jumlah bayaran balik ini masih kurang selesa dan meragukan.

Apa tidaknya seorang bekas pelajar (termasuk isteri aku) yang telah membuat bayaran balik secara berjadual dalam tempoh-tempoh tertentu, terkejut mendapati baki pinjamannya hampir tidak bergerak langsung, jauh sekali untuk berkurangan.

Apabila diajukan perkara itu kepada pihak berkaitan, pihak PTPTN menyatakan hal ini berlaku disebabkan 'caj perkhidmatan' yang dimasukkan sekali dalam perkiraan jumlah pinjaman. Mungkin perkara ini kurang difahami oleh si peminjam.

Apa yang amat dikesali ialah faktor 'hidden cost' ini yang rata-rata membebankan peminjam. (Tidak termasuk kos guaman jika peminjam disaman dan perlu hadir di mahkamah).

Walaupun skim pinjaman ini memberi pinjaman tanpa faedah, tidak seperti yang dikenakan oleh institusi pinjaman lain, namun faktor caj perkhidmatan ini membantut usaha yang telus untuk mengutip balik bayaran, dan dirasakan ia ‘sungguh’ membebankan peminjam.

Apa yang amat diharapkan ialah ketelusan kerajaan untuk mengkaji semula skim ini, dan jika boleh ditukar status pinjaman ke bantuan khusus atau subsidi di mana ia boleh dianggap sebagai bantuan terus kerajaan untuk membantu pelajar memerlukan bantuan kewangan diperingkat pengajian tinggi, tanpa perlu bayaran balik. (Bolehkah???)

Sesetengahnya berpendapat, jika kerajaan berkeupayaan mengeluarkan perbelanjaan tinggi bagi membiayai projek-projek mega, termasuk projek koridor wilayah dan pembelian peralatan ketenteraan yang menjangkau berbillion-billion ringgit, rasanya tidak salah jika perbelanjaan untuk pengajian tinggi ini juga dibiayai sepenuhnya kerajaan.

Wartawan cabuk tak pernah dapat pinjaman PTPTN.

*Isteri aku dan para peminjam skim amat berharap agar PTPTN yang dianggap sebagai 'talian hayat' untuk lepasan pelajar sekolah menyambung pengajian ke peringkat tinggi, tidak pada akhirnya hanya menjadi beban sehingga akhir.........akhir hayat ??

No comments: