Wednesday, August 3, 2011

Tinggal sehelai sepinggang.


BUKIT PAYONG – Keluarga Mustafa Abu Bakar, 56, berhadapan keadaan amat menyedihkan untuk menunaikan ibadat puasa dan menyambut Aidilfitri tahun ini apabila rumah mereka di Kampung Sungai, Atas Tol, di sini, musnah dalam kebakaran, semalam.

“Saya berada di ruang tamu bersama cucu saya, Mohd Fariz Fariza Faisal, 3, dan sedang bersiap untuk keluar, kami hendak ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ), Kuala Terengganu,” katanya mengenai kejadian kira-kira jam 11.30 pagi itu.

Mustafa berkata, sebaik ingin melangkah keluar dari rumah, dia terdengar bunyi letupan kecil datang dari arah dapur lalu masuk semula ke dalam rumah dengan meninggalkan cucunya di ruang tamu manakala dia terus meluru masuk ke dapur.

Namun, menurutnya, sebaik tiba di dapur, dia melihat api sudah marak dan merebak dengan begitu cepat, tanpa berlengah bapa enam anak terus keluar lalu mendapatkan cucu yang ditinggalkan di ruang tamu sebelum keluar dari rumah menyelamatkan diri.

Mustafa yang mempunyai enam anak tinggal bersama isterinya, Wan Mahani Wan Omar, 57, dan dua anaknya, Mohd Taufiq, 31, dan Siti Fatimah, 28, manakala empat lagi anaknya sudah berumah tangga tinggal berdekatan dengan rumahnya yang telah musnah itu.

Ketika ditanya mengenai kerugian, Mustafa menggangarkan kerugian ditanggung akibat kebakaran itu adalah RM100,000 dan punca kejadian kebakaran juga masih dalam siasatan pasukan Bomba Dan Penyelamat daerah Kuala Terengganu.

Pihak berkuasa itu ketika dihubungi turut mengesahkan menerima laporan kejadian itu.

Sementara itu, Pegawai Pembangunan Dewan Undangan Negeri (DUN) Bukit Payong, Zaidi Muda, yang dimaklumkan mengenai musibah dialami keluarga Mustafa, turut melawat lokasi kejadian dan menyampaikan bantuan pribadi bagi meringankan beban mangsa.

No comments: