Thursday, June 2, 2011

Elaun nelayan dipotong RM10.


KUALA TERENGGANU - Kira-kira 70,000 nelayan yang menerima elaun sara hidup sebanyak RM200 sebulan bakal dilindungi dengan skim insurans bagi membantu nelayan negara ini untuk mendapat faedah ketika mereka ditimpa kesusahan.

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar berkata, skim itu sudah dipersetujui Lembaga Pengarah Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM) dan akan dibawa ke kabinet bagi mendapat kelulusan sebelum dilaksanakan Ogos ini.

“Perkara ini boleh dilaksanakan kerana kita potong hanya RM10 melalui elaun bulanan yang nelayan perolehi RM200 setiap bulan. Antara faedahnya ialah khairat kematian, bencana alam, kemalangan, lumpuh atau kecacatan kekal,” katanya.

Noh berkata demikian ketika ditemui selepas Majlis Dialog dan Agihan Bantuan Elaun Sara Hidup Nelayan kawasan Kuala Terengganu Selatan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Sultan Ahmad, Losong di Kuala Terengganu, di sini, Khamis.

Beliau berkata, LKIM kini meneliti beberapa syarikat yang menawarkan perkhidmatan insurans termasuk AgroBank dan akan memilih syarikat yang memberi tawaran terbaik bagi melaksanakan skim insuran untuk golongan nelayan ini.

Terdahulu ketika berucap dalam majlis sama, beliau turut berkata, semua nelayan dan awak-awak di setiap negeri yang mendapat elaun sara hidup RM200 sebulan juga akan diberi lesen sampan secara automatik mulai esok.

Noh mengumumkan perkara itu selepas sesi dialog bersama nelayan diwakili Pengerusi Persatuan Nelayan negeri, Mat Yasin Mohamed yang memberitahu, seramai 400 dari 10,000 nelayan negeri Terengganu masih tidak mempunyai lesan sampan.

“Lesen akan dikeluarkan kepada pemilik sampan dan kad nelayan kerana kerajaan berhasrat menolong awak-awak yang ingin menjadi nelayan dan sehingga kini seramai 15,900 nelayan pantai di seluruh negara telah memiliki lesen berkenaan,” katanya.


wartawan cabuk.......jangan pula ada isteri yang berdoa agar suami tidak pulang.

No comments: