Wednesday, June 1, 2011

Perhilitan jejak harimau misteri.


MARANG (1 Jun) – Jabatan Perlindungan Hidupan Liar Dan Taman Negara (Perhilitan) menghantar empat kakitangannya ke kawasan hutan sempadan Marang dan Dungun bagi menjejaki harimau misteri yang dikatakan mengancam ternakan penduduk di sini.

Timbalan Pengarah Perhilitan negeri, Afendi Ibrahim berkata, kumpulan itu akan membuat rondaan di kawasan hutan Felda Rantau Abang 1 dan 2 serta kawasan hutan sekitar Jambu Bongkok hingga sempadan Dungun selama empat hari bermula hari ini.

“Rondaan bagi memastikan kehadiran haiwan itu benar-benar wujud dan kita juga akan memasang beberapa perangkap di kawasan hutan tersebut yang dikenalpasti menjadi laluan haiwan itu jika dakwaan penduduk sebelum ini adalah benar.

“Kita juga berharap penduduk yang pernah membuat aduan kepada media sebelum ini tampil atau menghubungi kami di talian 09-6221460 jika mendapati terdapat tanda-tanda baru kehadiran haiwan itu di kawasan mereka,” katanya.

Afendi berkata demikian mengulas dakwaan seorang penternak lembu dari Jambu Bongkok di sini, yang terkejut apabila mendapati dua ekor lembunya yang hilang dipercayai dibaham haiwan liar itu disiarkan sebuah akhbar tempatan hari ini.

Dalam pada itu, jurucakap polis dari Balai Polis Merchang di sini, ketika dihubungi berkata, tiada laporan mengenai ancaman haiwan itu yang diterima dalam tempoh tiga hari ini.

.............harimau bukan Harimau Malaya yang boleh diajak bermain.....

*gambar hanya hiasan.

No comments: