Friday, June 10, 2011

Nenas 20 jambul



MARANG – Seorang warga emas yang tinggal di Kampung Belubor, Rusila di sini, tidak menyangka nenas ditanam setahun lalu mempunyai bentuk luar biasa berbeza dari nenas ditanam sekitar perkarangan rumahnya.

Shamsuddin Sulaiman, 74, menyedari kelainan pada nenas itu sejak ia mula membesar.

Tambah pula menurutnya, hanya pokok itu sahaja menunjukkan kelainan berbanding beberapa pokok nenas ditanam di kawasan perkarangan rumahnya itu.

“Saya akhirnya mengambil keputusan memotong nenas ini kerana bimbang ia menjadi makanan haiwan liar yang berkeliaran. Anak dan cucu terkejut selepas melihat nenas ini kerana bentuknya berbeza dan pelik.

“Jika nenas lain mempunyai hanya satu jambul tetapi nenas ini mempunyai lebih dari 20 jambul dan badannya pula berkembar kelihatan seperti cendawan yang sedang kembang,” katanya ketika ditemui WC di rumahnya di sini.



Shamsuddin berkata, sebelum ini dia hanya mendengar dan melihat keanehan berlaku pada buah-buahan seperti pisang dan sebagaimana disiarkan di media massa namun hari ini dia sendiri berdepan dengan situasi pelik tersebut.

“Sehingga hari ini hanya ahli keluarga dan jiran terdekat sahaja mengetahui berkaitan keunikan nenas ini dan kami tidak mengetahui apakah khasiatnya. Jika ada pihak berminat mereka boleh datang mengambilnya di rumah kami,” katanya.

No comments: